zaterdag 17 januari 2015

Emma meets Marie

In de wintereditie van La Maison Victor staat de Emma jurk, die ongetwijfeld op veel eindejaarsfeesten te zien was.
Ik maakte ook een versie voor de feestdagen, met stof van de in Frankrijk behoorlijk populaire Aime comme Marie.
Enkele maanden geleden bracht de ontwerpster van onder andere naaipatronen een reeks van stoffen uit: katoen, tricot en doorstikte stof met een gouden ananasprint in verschillende kleuren. Ik had toch al een bestelling lopen bij Supercut dus daar bestelde ik meteen ook de blauwe katoenen versie, nog steeds verkrijgbaar. Ik zag op Instagram dat hier ook ieder moment een verse lading verwacht wordt. 
In het patroon van La Maison Victor gebruiken ze op de schouders een andere stof, omdat de ananasstof nogal druk is vond ik dat niet nodig. Als extraatje naaide ik met de hand een gouden paillettenlint op het schouderdeel. Het lint vond ik bij Perfecta.

Globaal genomen ben ik tevreden van het patroon en de beschrijving. Ik naaide wel 1 maat kleiner dan de maat die ik op basis van de matentabel zou moeten nemen. Door het patroon zelf na te meten was ik zeker van mijn stuk. Doordat de jurk achteraan open gaat was het niet nodig om, zoals het patroon voorschrijft, er een blinde rits in te steken. Een blinde rits in de zijnaad naaien is niet mijn favoriete bezigheid dus ik raad jullie aan eens te checken of je er zo niet in kan, veel kans van wel!
Ik had al her en der gezien dat het décolleté behoorlijk diep viel, sommige gingen creatief aan de slag om het wat zediger te houden, maar daardoor was ik wel gewaarschuwd en paste ik het patroon aan zodat het een paar cm minder diep komt.
Al bij al was het best makkelijk om te maken (niet echt moeilijkheidsgraad 3 dus) en het paste zonder grote aanpassing, altijd fijn!

Doordat ik maar 1,5 meter stof had en niet de nodige 2m maakte ik een fronsrok in plaats van de voorgeschreven plooirok.

De knoopjes vond ik nog in de kast.

6 opmerkingen:

MaZella zei

Super. je maakte er echt jouw stuk van. mooi gedaan. die lintjes zijn super.

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
La fille Hella zei

Ontzettend mooi! (Eindelijk lukt het me om te reageren :) om de een of andere reden kreeg ik telkens een foutmelding bij vorige blogberichten, fantastische blog ik ben fan! )

Sylvia @ lilyenwoody zei

Heel mooi! Ik maakte ook al een winterversie van de emma jurk: http://lilyenwoody.blogspot.be/2014/12/fabric-fanatics-van-mondepot.html?m=1 Grote fan van jouw stofje, maar helaas uitverkocht vrees ik...

van Jansen zei

Prachtig!

eva maria zei

Hij is prachtig, echt mooi!