woensdag 14 januari 2015

Boyfriend beanie

Hij is af! De muts voor mijn vriend, één van mijn vele winterse projectjes. Ik maakte de laatste tijd heel wat stuks voor vrienden en zussen, maar voor mijn eigen vriend had ik nog niets gebreid, het werd dus dringend tijd daar verandering in te brengen.
 
Ik werkte zelf een model uit, in dambordmotief. Hij houdt van grote mutsen, zo kan hij zelf de boord nog omplooien, dat maakt er onmiddellijk een heel andere muts van.
Ik had wat moeite met het juiste evenwicht te vinden in het minderen bovenaan de muts, zeker omdat ik het dambordmotief perfect wou laten doorlopen. Maar na een paar keer proberen heb ik toch een model waar ik best tevreden over ben.

Deze muts was ook vooral een les in investeren in kwaliteit. Ik gebruikte een garen die ik ooit eens had gekregen. Ik vond de kleur mooi en goed passen bij mijn vriend en ik dacht dat de kwaliteit nog wel ging meevallen omdat er 51 % wol in zit. Helaas, hij heeft de muts nu een week en hij pluist al aan alle kanten. Het is wederom fotograaf Maaike haar verdienste dat hier op de foto's niets van te merken is.
Ook eens je lief/vader/broer/collega verwarmen met een zelfgemaakte muts? Hier vind je het patroon.

5 opmerkingen:

cindy @ ateliergeorgette zei

Tof!

Anoniem zei

Heel leuk! Ik brei ook en lees hier vaak eens mee, wat een mooie blog :).
Als er % veel (of volledig) echte wol in zit (gelijk van welk dier), gaat dit dan niet pluizen?
Ik heb het hier ook zitten, vestje gemaakt dat pluist (maar 20% wol), zou het daar aan liggen?
bedankt! Annie

sterrenstof by Katrien zei

Heel mooi ..
Bij mijn muts met de starstitch waren de minderingen ook de grootste uitdaging om het patroon min of meer te laten doorlopen (was ook maar min of meer gelukt ;-) ) Intussen heeft de muts pootjes gekregen, spijtig genoeg :-(

Of many kinds zei

Over het algemeen is de kwaliteit beter als er veel wol in je garen zit, maar het is geen garantie dat het niet gaat gaan pluizen. Ik gebruik zoveel mogelijk natuurlijke garens, gewoon omdat ik het aangenamer vind om te dragen.

Ria zei

Goed gelukt!